بازگشت back

سمپوزیوم «اخلاق در روانکاوی»

سمپوزیوم «اخلاق در روانکاوی»


سمپوزیوم «اخلاق در روانکاوی» طی روزهای 28 و 29 بهمن 1400 توسط مرکز مطالعات روانکاوی و با همکاری مرکز خدمات روان­ شناختی سیاووشان، به ­صورت آنلاین برگزار شد. پیش از برگزاری سمپوزیوم، اعضای مرکز مطالعات روانکاوی در جلسات بازآموزی مباحث «اخلاق در روانکاوی» شرکت کردند. در این سمپوزیوم دو روزه، نشست­های متعددی در قالب سخنرانی کلیدی، پنل گفت­ و­گو و ارائه خلاصه مقاله برگزار شد و چهره­ های سرشناس بین ­المللی در کنار روانکاوان، روان­ درمانگران تحلیلی و کاندیداهای روان­ درمانی تحلیلی از ایران، به ارائه مباحث خود پرداختند. سمپوزیوم با خیرمقدم و توضیحات بابک روشنایی مقدم، مدیر مرکز مطالعات روانکاوی آغاز شد و پس از آن با حضور او و افسانه علیسبحانی، پنل «مرزهای رفتار حرفه­ای در روانکاوی: نقش انیستیتوها» آغاز شد و طی آن آزاده قائمی، افشان قشقایی، مهسا محمودی و نسترن سیف به ارائه مقاله­های ­شان پرداختند. سمپوزیوم با چهارسخنرانی کلیدی از جانب حسین مجتهدی، آندره میشل (روانکاو فرویدی لکانی­ ای که مطالعات متعددی بر روی آثار جودیت باتلر، میشل فوکو و اسپینوزا انجام داده است) و آنتون هارت (عضو هیات علمی موسسه روانکاوی ویلیام آلونسون وایت ) و فرشید مرادیان  ادامه یافت.

روز دوم سمپوزیوم با سه پنل گفت ­و­ گو ادامه یافت. پنل نخست با عنوان «نگاهی به گروه­ درمانی و روان­ درمانی در فضای مجازی»، شاهد حضور هادی رحیمی دانش و ملی من (استاد بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و رییس کمیته روانکاوی کودک و نوجوان آمریکای شمالی) بود که در کنار سعید دباغ، حمید دهقانیان و حسین باشی به طرح بحث پرداختند. پنل دوم با عنوان «اتیک در ناآگاه و کنش شنیدن» اختصاص به طرح بحث گروهی از سوی سهیلا کیانی، شیرزاد بابایی، مهرناز میرنوش، علی هداوند، میثم بازانی و مجتبی تاشکه داشت. آخرین پنل بحث گروهی نیز با حضور بابک روشنایی مقدم و محمود دهقانی، به ارائه مقالات ویدا مبشر، افسانه روبراهان و مرضیه رضازاده اختصاص یافت. پایان­ بخش سمپوزیوم، دو سخنرانی کلیدی بود. نخست، آندره­ آ سلنزا (استادیار بالینی دانشکده پزشکی هاروارد و سوپروایزر انیستیتو روانکاوی بوستن) درباره تخظی از مرزهای جنسی در روانکاوی صحبت کرد و در انتها، حسین مصباحیان، استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران، به عنوان سخنران میان­ رشته ­ای، بحثی با عنوان «از فلسفه اخلاق تا رخداد اخلاقی: لویناس و تقدم دیگری بر من» ارائه داد.

محمد حسن دوازده امامی دبیر اجرایی این سمپوزیوم بود که او را در این راه، مرضیه ناجی، یکتا قزللو، حسن مشهدی ­زاده، زکیه لولویی و سحر اعلایی یاری رساندند. گزیده­ای از مقالات این سمپوزیوم در فصلنامه سخن سیاووشان منتشر می شود.